Toro, som blir produsert av Rieber & Søn, har valgt å oppgi hvem de kjøper palmeolje fra etter at Regnskogfondet og Grønn Hverdag klaget dem inn for brudd på miljøinformasjonsloven.
Ferdigmatprodusenten Toro har jobbet med å fase ut bruken av palmeolje over lengre tid. Regnskogfondet og Grønn Hverdag foretok nylig en undersøkelse om bruken av palmeolje i norske matvarer. Der ville ikke Toro oppgi hvem de kjøpte palmeolje fra. Nå har de ombestemt seg.
– Det er flott at Toro tar ansvar og nå vil oppgi hvem de handler palmeolje fra. Men det er synd at vi måtte så langt som å klage dem inn til miljøklagenemnda for å få den informasjonen vi mener å ha krav på, sier Lars Løvold i Regnskogfondet.
Løvold understreker at bedrifter som bruker palmeolje er lovpålagt å oppgi hvem de handler med.
– Regnskogfondet har klaget inn flere bedrifter til miljøklagenemnda tidligere, og har alltid fått medhold i at bedrifter ikke kan holde tilbake informasjon om hvem de handler miljøbelastende varer fra, fortsetter Løvold.
Utvinning av palmeolje er den viktigste årsaken til at regnskogene i Indonesia og Malaysia forsvinner, i følge FNs miljøprogram UNEP. I tillegg er palmeolje usunt. Derfor har Regnskogfondet og Grønn Hverdag kartlagt forbruket av palmeolje i den norske matvarer. Formålet er å sette fokus på palmeolje som miljø- og helseproblem, og på sikt bidra til å redusere bruken.
Klagen mot Toro er nå trukket tilbake. De fire som ennå ikke har besvart undersøkelsen er Nestlé, Maarud, Kims og Old El Paso/General Mills.
Les relatert sak: Vil ikke svare om miljøskadelig olje i norske matvarer
Legg igjen en kommentar