I en verden hvor befolkningsveksten stadig øker og dermed også vårt forbruk, er det viktigere enn noen gang at vi vurderer vårt forbruk og livsstil for å sikre nåværende og fremtidige levevilkår for alt levende.
MOJO Magasin er et uavhengige konsept som ble startet for å informere og inspirere til en mer miljø- dyre- og helsevennlig livsstil og forbruk. Vi skal gi nyttige tips og fakta om tema som har grunnfilosofi innen økologi og bærekraft i en eller annen form.
MOJO Magasin er en del av MOJO Konsept. Et konsept som på ulike måter fronter miljøarbeid og en «Grønnere hverdag». Vi skal bidra til at flere mennesker tar flere bevisste valg og enkelt finner informasjon og inspirasjon til å gjøre dette via nettsiden. Vi samarbeider med mennesker og organisasjoner som i felleskap bidrar til informasjon du finner på nettsiden. Ønsker du å bidra med tekst og eller bilder til nettsiden, så ta kontakt på post(at)mojomagasin.no.
Målgruppen er bevisste forbrukere og de som ønsker å bli det. Menn og kvinner som uansett årsak ønsker informasjon, tips og inspirasjon til å ta valg som til syvende og sist er til det beste for oss alle.
Gjenbruk av stoff, tekst og bilder fra mojomagasin.no kun etter avtale.
MOJOs spede begynnelse
MOJO Magasin ble lansert 21 mars 2011 som norges første gratismagasin som i et fellesskap fremmer miljøvennlig og etisk forbruk og livsstil. Magasinet ble trykket på svanemerket trykkeri og 100 % resirkulert og miljøvennlig papir og distribuert i hele landet på hoteler kafeer, butikker, biblioteker, legekontor og andre steder hvor avtale var inngått. MOJO Magasin nr.1 hadde et opplag på 5000 og digital utgave omtrent 17.000 lesere etter 3 måneder.
Det ble dessverre nødvendig å legge det fysiske magasinet på is grunnet utilstrekkelig støtte på kapitalsiden.
MOJOs grunnlegger
MOJO Magasin ble grunnlagt og eies av MOJO Konsept/Nini Hæggernes nini(at)mojomagasin.no / Tlf: (+47) 909 80 775. Nini Hæggernes er gründer, miljørådgiver, grønn spaltist med faste spalter i to magasiner, hobbyfotograf og frilansskribent.
Vi hører gjerne fra deg!
I den lange lista over bruksområder for eddik, fortelles det om bruk av eddik for å holde unna maur fra å komme inn i huset.
Jeg har en bringebærhage som etterhvert er blitt infisert av bringebærbiller. Noen som har erfaring med bruk av eddik for å holde biller i sjakk?
mvh Hilmar Hansen
Hei Hilmar,
Jeg kjenner ikke til at eddik er brukt på bringebærbusker, men det er kanskje verdt et forsøk på en busk før blomstring for å se effekten?
Spraying med grønnsåpevann før blomstring er også et middel som brukes på planter mot ulike skadedyr. Ellers ser jeg det er snakk om bringebærfeller som nok kan lages selv også.
Kanskje du finner noe nyttig i disse linkene;
http://www.bioforsk.no/ikbViewer/page/prosjekt/tema/artikkel?p_dimension_id=22074&p_menu_id=22089&p_sub_id=22073&p_document_id=66010&p_dim2=22085
http://www.agropub.no/asset/3803/1/3803_1.pdf
Lykke til!
Mvh
Nini Hæggernes
Vi klarer oss fint uten papiret. Internett bruker vi allikevel 😉
Sant det Pål! 🙂
Om folk vil bruke mye tid på å anlegge, og holde vedlike, en perfeksjonert gressplen over mesteparten av sin hage, eller å dyrke frukt og grønnsaker der, det handler jo egentlig ofte i stor grad om hva man mener gir mest prestisje, og hva man har lettest tilgjengelig kunnskap om. Så har Mojo planer om å stimulere til å skape et større norsk miljø for å få noe matnyttig ut av egen hage? Da kan det virkelig bli snakk om økende grad av «kortreist mat».
Hei Jon
Takk for innlegg og viktig poeng! Vi har og vil fokusere på dyrking av egen mat da dette både har miljø- og helsemessige gevinster. Å dyrke egen kortreist økologisk mat gir også forbrukere et nærmere forhold til maten som igjen vil stimulere til mindre kasting av mat, så her er det mye å hente! Følg med videre, mer kommer etter hvert. Takk for at du bidrar til å inspirere våre lesere!