“Heller Ø enn E!” – forbrukerkampanje fra Oikos – Økologisk Norge

Er det gulrot i gulrotkaka? Hva skjuler seg i roastbiffen? Har virkelig bestemor som har laget syltetøyet hjemme på kjøkkenbenken? Vet vi egentlig hva vi spiser?

Oikos – Økologisk Norge startet mandag 9. mai med vårens kampanje «Heller Ø enn E», som varer ut juni. Fokuset rettes mot bruk av kunstige e-stoffer i mat, tvilsom bruk av ord som «naturlig», «ekte» og «hjemmelaget» på ulike matvarer, og selvsagt hvordan man på en enklest mulig måte kan unngå kunstige e-stoffer.

Kampanjesidene er: http://www.facebook.com/okologisk?sk=app_106878476015645

Mye skjuler seg bak flotte ord

Det er ikke bare matkjedeutvalget som har tatt et dypdykk inn i norske butikkhyller. Etter litt sniking og snoking mellom søtt og salt, tørt og vått, fant Økologisk Norge (Oikos) fort ut at både dykkerbriller og snorkel var nødvendig for å kunne puste inn litt ren luft mellom alle e-stoffene. I Norge er det er tillatt med over 400 ulike e-stoffer i mat med ulike funksjon og farge, og selv om ikke alle er skadelige er de ofte unødvendige. Mange matvarer bruker ord som ekte, naturlig og hjemmelaget i markedsføringen, men innholdslista sier ofte noe annet. Økologisk Norge ønsker å skape debatt om hva som er ekte og uekte mat.

Mange kampanjeaktiviteter

Kampanjen vil foregå på ulike arenaer, med blant annet Facebook-konkurranse, standup-show og blogging. Hovedaktiviteten skjer på Oikos – Økologisk Norge sin Facebookside. Her finner man oversikt over alle aktivitetene, i tillegg er det her konkurransen Cocktail-kongen vil foregå.

Kåring av Cocktail-kongen

Cocktail-kongen er kampanjens navn på mat som driver med tvilsom markedsføring, hvor det hevdes på pakning eller reklame at det er naturlig, ekte, hjemmelaget og så videre, med innholdslister som tyder på det motsatte. Coctail-kongen kåres på facebooksiden, http://www.facebook.com/okologisk , ved at de som deltar i konkurransen laster opp bilder av slike matvarer, enten fra internett eller butikker, og alle kan stemme ved å «like» bildet. Det bildet som får flest «liker» i løpet av kampanjeperioden kåres som årets Cocktail-konge. Her kan alle delta! Kampanjeplattformen lanseres i løpet av få dager.

Standup-showet «Tullemat»

Bra mat, dårlig mat, sur mat, søt mat, industrimat og økomat. Mat er mangt og med så mangt kan man tulle! Nettopp dette kommer Shabana Rehman Gaarder og Freddy Kjensmo til Blå, mandag 6.juni, for å gjøre! Billetter fås kjøpt på billettservice, men også i døra. Dette blir en lattermild og smakfull kveld! Les mer på http://www.blaaoslo.no/arrangementer/20110606_tullemat-med-s%E2%80%A6jensmo-06-juni/!

Enklere å etterspørre økologisk mat med mobil-app

En enkel måte å unngå tvilsomme e-stoffer er å velge økologisk mat, ikke bare unngår man både kunstige e-stoffer og rester fra sprøytemiddel, men man bidrar til mer miljø- og dyrevennlig mat.

En utfordring er et ofte dårlig utvalg i butikkhyllene, vi vet at forbrukermakt nytter, men at det å si fra i kassa ikke nødvendigvis gir resultater. Vi har derfor lansert en mobil-applikasjon for å etterspørre økologiske varer i butikk. Henvendelsene blir sendt til kjedene sentralt- altså de som har størst innflytelse på utvalget og etterspørselen etter økomat blir synliggjort! Last ned appen på http://www.facebook.com/okologisk?sk=app_106878476015645

E-stoffri blogging

Økologisk Norge har utfordret bloggere til å leve uten kunstige e-stoffer i to uker og blogge om det. Tanker, refleksjoner, matoppskrifter og mye annet om e-stoffer, og ekte og uekte mat vil du finne på bloggsidene til:

· Jennifer Moi (http://www.jennifermoi.no/ ),

· Carina Hultin Dahlmann (http://carinahultindahlmann.wordpress.com/,

· Helle Øder Valebrokk (http://hellevalebrokk.blogspot.com/ (og facebooksiden til Hobbykokkene)

· Mari Hult (http://marinufsaid.tumblr.com/)

Del

About Oikos

Oikos - Økologisk Norge er en organisasjon som jobber for et mer økologisk samfunn. Vi har hovedfokus på mat, men jobber også med andre områder som bistand, tekstil, kosmetikk m.m. Oikos er med i Forum for utvikling og miljø, Initiativ for etiske handel, Grønn Hverdags kompetansenettverk og er miljøfyrtårnsertifisert.