Heller fuskepels enn ekte pels!

 

Foto: Martin Pettitt

De fleste har fått med seg hva pelsproduksjon betyr for dyrene. Da er det godt at fuskepels er trendy, og at nesten 150 motebutikker og motemerker i Norge sier nei til ekte pels.

Av: Hilde Valbjørn Hagelin, Dyrevernalliansen

– Å gå med mink er bare kult hvis man er mink, sier forfatter Tove Nilsen. Det er noe flere og flere er enige i.

Siden bildene fra norske pelsfarmer rullet over TV-skjermen i høst har de fleste nordmenn blitt oppmerksomme på hva pelsproduksjon innebærer for dyrene.

Som oftest vil vi ha det som er “ekte”, og styrer unna “fusk”. Med pels er det derimot omvendt for mange. Ekte pels har nemlig en bakside. Det innebærer at man oppdretter eller fanger dyr, for deretter å avlive dem.

Vi nordmenn er gode i mye, men vi er dessverre ikke verdensmestre i alt. I pelsdyroppdrett er vi for eksempel ikke mye bedre enn Kina; pelsdyroppdrett foregår nemlig på stort sett samme måte over hele verden. Dyr holdes innesperret i knøttsmå nettingbur hele livet. Dette skjer med millioner av dyr hvert eneste år. Pelsen som finnes i norske butikker kommer fra dyr over hele verden. Det er veldig vanskelig å vite akkurat hvor pelsen kommer fra fordi skinnen selges på pelsauksjoner, og typisk blandes med hverandre.

Men hva er egentlig “ekte pels”? Det er vanlig å regne “ekte pels” som pels fra dyr som blir oppdrettet eller fanget kun for pelsens skyld. Som pels fra rev, mink, kanin, coyote, ulv, ekorn, eller vaskebjørn.

Denne definisjonen er internasjonal, og brukes av dyrevernorganisasjoner og næringsliv over hele verden.

En grei huskeregel er at ekte pels kommer fra dyr vi ikke bruker til andre formål. Pels eller skinn fra dyr som brukes til mat regnes altså ikke som ekte pels. Unntaket er kanin. Oppdretterne bruker nemlig som regel forskjellige kaninraser til å produsere mat og pels.

Ikke all pels kommer fra dyr i pelsdyroppdrett. Noe kommer fra dyr som er fanget i feller i naturen. Men fellefangst er ingen human måte å fange dyr på.

Coyote og vaskebjørn er blant dyrene som enkelte tror har levd et lykkelig liv i det fri før de endte sine dager etter et velrettet skudd. Sannheten er derimot at vanlige felletyper fanger dyret levende, og dyret kan bli sittende fastklemt eller med revesaksa over beinet i flere døgn før fangstmannen finner det. Canada Goose er blant dem som bruker pels fra coyote.

I dag brukes pels først og fremst som pynt. Noe mange likevel ikke vet, er at det på verdensbasis blir drept flere dyr for å bli til pelsdetaljer enn til hele plagg. De fleste dyrene i pelsindustrien ender altså opp som pelskrager og kanter på plagg. Det kan gå med et helt dyr bare til en enkelt pelskant. En pelskant er altså ikke “bare en pelskant” ‐ det har typisk vært et helt dyr!

Ja til fuskepels!  

Bevisstheten om hva som skjer med dyrene får mange til å foretrekke fuskepels framfor ekte. Nesten 150 motebutikker og motemerke i Norge er uten ekte pels. Mange av dem har sluttet å selge ekte pels. Mange av dem har aldri solgt det. Fuskepels, derimot, er det mange som selger.

Millioner av dyr blir oppdrettet og drept hvert år for å ende opp som pelskrager Foto: Dyrevernalliansen

Noen av de pelsfrie butikkene og merkene:

  • Moods of Norway
  • Calvin Klein
  • Helly Hansen
  • Risøe
  • Stormberg
  • Fillipa K
  • Gina Tricot
  • H&M
  • Cubus
  • Bik Bok

Komplett liste over merker som ikke selger pels finner du på Dyrevernalliansens nettside.

 

Samtidig er mange designere i mot å bruke pels i sine kolleksjoner. Den ettertraktede designeren Fam Irvoll langer ut mot pels: –Folk som per dags dato fremdeles syntes det er ok å bruke pelsen sin, bør ta en skikkelig reality check og gå og kjøpe seg en mariusgenser istedet. Pels er makabert!

Mange stylister vil heller ikke bruke pels i stylingen sin. Stjernestylist Kjersti Andreassen sier: –Pelsdyrnæringen er basert på kynisk utnytting av dyr. Det å bruke pels viser en tydelig mangel på empati for dyr og er en svært egoistisk handling som ikke kan forsvares. Til og med moteblader og magasiner innfører nå strenge retningslinjer for å vise ekte pels. Blant dem Elle, Henne, Det Nye, KK, og Cosmopolitan. Når de viser fuskepels understreker de dessuten at det nettopp er fuskepels, og ikke ekte pels.

Følg med på moten og hjelp dyrene!

Å ikke bruke ekte pels redder liv. Motemerkene og butikkene, designerne, stylistene, og motebladene og magasinene redder liv ved å ikke bruke ekte pels. Du kan også redde liv ved å følge med på denne moten! Neste gang du handler bør du ta turen innom en av de pelsfrie butikkene. Det er et enormt spenn i dem. Uansett om du foretrekker trendy og billig, eller dyrt og lekkert er det masse butikker og merker å velge mellom. Ved å handle i de pelsfrie butikkene støtter du samtidig dem som sier nei til pels.

Men hva hvis du har en gammel pels hengende i skapet? En du ikke har kjøpt selv en gang, men arvet? Kan du bruke den? Andre ser ikke nødvendigvis på pelsen at den er arvet. De fleste vil tro at du har kjøpt den selv og tenke at du synes pels er ok. Kanskje de til og med blir inspirert og kjøper seg et nytt pelsprodukt. Og det var kanskje ikke meningen? Vær heller stolt av å bruke fuskepels!

Fuskepels viser at du bryr deg og følger med i tiden. Og som Karl Lagerfeld sier: -You cannot fake chic, but you can be chic in fake fur.

Dyrevernalliansen har fått tips om å lage buttons hvor det rett og slett står “Fusk”. Publikum vil nemlig gjøre et poeng ut av det nettopp er fuskepels de bruker.

Dette er en god trend! Følg med på den, og redd dyrene, du også!

Og husk! For hver pelskant du sier nei til, redder du cirka et dyr!

Tags: ,
Del

About Dyrevernalliansen

Dyrevernalliansen arbeider fagbasert og politisk for å stoppe dyremishandling. De påvirker politikere og næringsliv, og er fast høringsinstans for Landbruksdepartementet. Dyrevernalliansen jobber for et norsk dyrepoliti, avvikling av pelsdyroppdrett, bedre dyrevelferd i landbruket og alternativer til dyreforsøk. Dyrevernalliansen og medlemmene deres har oppnådd resultater som hjelper tusenvis av dyr.