En litt grønnere festivalsommer

Fra Skiippagurrafestivalen i nord til Skalldyrfestivalen i Mandal i sør; det finnes snart ikke en krik eller krok i Norge som ikke har sin egen festival. I tillegg til musikkfestivaler, finnes det alt fra matfestivaler og revyfestivaler til historiske spill og ungkarsfestival. I stadig økende grad drar vi også utenlands for å få med oss slike opplevelser. Sommerens festivaler er kjærkomne avbrekk i hverdagen, en anledning til å ta med seg venner og kjente og nyte allsidig underholdning, mat, drikke og fellesskap. Men er festivaler miljøvennlige? Tja, det er både óg.

Transport, den store festivalsynderen, avfall en god nummer to

Transport av publikum og artister er uten tvil den største miljøsynderen i forbindelse med festivaler. I England har man regnet seg frem til at publikumstransport står for i snitt 68% av de britiske musikkfestivalene sine klimautslipp. Selv om stadig flere publikummere bruker offentlig transport for å komme seg på festival, gjør den kraftige veksten i antall publikummere totalt at utslippstrenden er økende.

Stadig høyere disponibel inntekt gjør at befolkningen generelt også har mer bruk-og-kast mentalitet. I etterkant av festivaler kan dette lett sees på hva festivaldeltakerne etterlater seg. Etter fjorårets Hovefestival fikk Grimstad Røde Kors Hjelpekorps hente med seg ca 450 telt, soveposer og lignende, noe som de selv anslo til å være omlag en fjerdedel av alt det kurante campingutstyret som gjestene hadde latt ligge igjen. Etter Øyafestivalen 2010 ble det samlet sammen 36,4 tonn avfall. Selv om dette var en nedgang på nesten ti tonn fra året før, er 36 tonn mye søppel!

Miljøengasjement blandt festivalarrangører

Mange festivaler viser allerede en stor grad av ansvar for miljøet. Av de norske festivalene stikker Øya og Slottsfjellfestivalen seg ut, begge oppfyller de strenge kriteriene til Festivalbransjens egne miljøhederspris Green’n’Clean Award . Blant tiltakene deres er å benytte fornybar energi til strømlevering i steden for dieselaggregater, benytte miljøvennlig LED-belysning, tilby økologisk og kortreist mat, samt detaljert kildesortering og grønne innkjøpsrutiner som gjør at svanemerkede og resirkulerbare produkter foretrekkes. Festivalene er også bevisste sitt potensiale til å promotere bærekraftige alternativer ved å la miljøorganisasjoner vise seg frem med stander under festivaldagene.

Andre festivaler kan også vise til kreative miljøinitiativer. Til Raumarock i Åndalsnes kan man kjøpe togpass til “Rocketoget” hvor togbilletten fra Oslo eller Trondheim er inkludert i festivalbilletten (samt livemusikk i togvogna underveis). Pstereo-festivalen i Trondheim kjøper backstagemøbler på Fretex og gir dem tilbake etter bruk. Alle de 30,000 halvlitersglassene som ble pantet under Bukta-festivalen in Tromsø i fjor har nå blitt til jord, de var nemlig biologisk nedbrytbare og ble kompostert etter festivalen. Og ved Økofestivalen i Sande kan man ikke bare smake på kortreist økologisk man men man kan også delta på kurs i øko-matlaging.

Video: “Bare Egil Band” underholder på Rocketoget på vei mot Raumarock.

Noen festivaler er ekstra kreative for å involvere publikum; i Roskilde i Danmark har man hatt stor suksess med en “Tuborg for Trash” kampanje; for hver innleverte pose med søppel får man en iskald øl, og den campsite’n som leverer inn mest avfall deltar i trekningen om mere øl, -og backstagepass.

Miljøbevisste festivalvalg

En miljøbevisst publikummer bør først og fremst tenke godt igjennom transporten som kommer i forbindelse med hver festival man deltar på. Er det nødvendig å fly til København for å være med på Roskildefestivalen, eller kan man heller ta toget til Kristiansand og få med seg mange av de samme artistene på Hovefestivalen? Om festivalen ligger langt fra offentlig transport kan flere kjøre i samme bil. Kildesorter søpla di og ta med deg alle eiendelene dine hjem, -da er mye gjort.

Foto: Øyafestivalen

Når det kommer til festivaler og arrangementer i lokalmiljøet, kan det trygt anbefales å delta på så mange som mulig! Du støtter opp om lokale arbeidsplasser og at bydelen, byen eller bygda di er levende og aktiv

Hvis dine lokale arrangementer ikke har fokus på miljø kan du melde deg som frivillig i arrangementskomiteen og kreve et større engasjement. Et sterkt miljø- og samfunnsengasjement er med å bygge en positiv festivalmerkevare og mange miljøtiltak bidrar også til at arrangørene sparer penger; Øyafestivalen reduserte sine avfallskostnader med 40% da de begynte med kildesortering.

Fremtidens festivaler

Festivaler representer fellesskap og et kulturliv som er tilgjengelig for adskillig fler enn de som bor i strorbyene. Det er et økonomisk konsept som fokuserer på opplevelser, og som derfor i utgangspunktet ikke er ressurskrevende, selv om dette som vi har sett er en sannhet med modifikasjoner.

I fremtidens lavutslippssamfunn kan det hende at vi må tenke helt nytt omkring festivaler; heller flere lokale og lett tilgjengelige festivaler, med hovedsaklig lokale/regionale/nasjonale artister som ikke må flys inn fra hele verden. Tettere samarbeid med lokalt næringsliv, matprodusenter, musikere og kultur- og organisasjonsliv hjelper festivalen til å bli bedre knyttet til stedet hvor den holdes og til det lettest tilgjengelige, og mest trofaste, publikummet, -det som finnes i eget nærområde. Det er derfor klart at festivaler har kommet for å bli, og at de er viktige i en positiv og bærekraftig fremtid. Lokalfestivaler er dessuten kortreist moro!

På nett finnes mange nyttige publikasjoner som kan bistå festivalarrangører til å ha mindre negativ påvirkning på miljøet, og mer positiv påvirkning på lokalsamfunn, kulturliv og festivalgåerne, se f.eks  Bærekraftig festival og Miljøhåndbok for festivaler og utearrangement

Del

About Helene Gallis

Helene Gallis er frilans skribent for MOJO Magasin og skriver om temaer relatert til miljø, bærekraftige forbruk og levedyktige lokalsamfunn. Hun har arbeidserfaring fra internasjonale miljøorganisasjoner så som Worldwatch Institute, FNs miljøprogram (UNEP) og FNs utviklingsprogram (UNPD). I tillegg er hun involvert i mange grasrotinitiativ både i Norge og internasjonalt. Hun har mastergradsstudier i Bærekraftig Utvikling fra Spania og kommunikasjonsstudier på Bachelorgrad-nivå sammensatt av studier i Norge, Mexico, Australia og Ecuador. Artiklene hennes fokuserer ofte på det positive ved å gjøre miljøorienterte livsstilsvalg; det skal ikke handle om å lide eller gi fra seg alt du eier men heller om å se verdien i å gjøre ting annerledes. Hun forsøker å engasjere MOJO sine lesere til å ta slike valg ved å gi dem en blanding av informasjon og inspirasjon som er lett å relatere til en travel norsk hverdag. http://www.twitter.com/helenegallis