Norge ligger fortsatt etter våre naboland når det gjelder etablering av miljøvennlige bedrifter. Men vi er på rett vei. Flere store og små bedrifter velger å ta flere miljøvennlige og bevisste valg og vil dermed også søke etter mer miljøvennlige produkter og tjenester. Går du med en gründer i magen kan en grønn bedriftsprofil være det som gjør at en bedrift eller mennesker velger nettopp ditt firma fremfor andre.
Jo mer gjennomført miljøbevisst din bedrift er, jo mer seriøs vil man bli oppfattet som miljøvennlig. At din bedrift tar bevisste valg viser også at du ikke bare er opptatt av profitt, men at du også tar samfunnsansvar og hensyn til hvordan din bedrift påvirker miljøet, mennesker og dyr. Tenk over hva du brenner for og ønsker å jobbe med. De fleste bedriftsvalg kan gjennomføres på en bærekraftig måte. Her er 20 enkle tips til deg som ønsker å starte miljøvennlig småbedrift eller endre rutiner på arbeidsplassen.
1. Hjemmebedrift
Mange småbedrifter kan drives hjemmefra. Har du plass, ekstra rom og mulighet for å arbeide uforstyrret kan hjemmebedrift spare deg for mange kostnader både i form av husleie, kjøring til og fra arbeid, parkeringsavgifter og ikke minst kan du spare mye tid og miljøet. Mer praktisk kan det også være og du kan jobbe når du vil.
2. Dine tjenester og produkter
Sørg for at flest mulig av dine tjenester eller produkter er miljøvennlige både i bruk og produksjon. Se etter leverandører som oppfordrer til grønn adferd. Bedriften bør sette tydelige miljøkrav til egne innkjøp. Skal du drive handelsvirksomhet nytter det lite å ha 5 av 200 produkter som er økologiske hvis du skal stå frem som en grønn bedrift. Jo mer gjennomført bedriften er jo mer seriøst vil den bli mottatt hos de som jakter etter grønne alternativer. Skal du levere tjenester er det vel så viktig at både, transporten, utføringen av arbeidet og produktene du bruker er miljøvennlige. En maler vil foreksempel virke lite seriøs hvis han markedsfører seg som grønn maler som bruker miljøvennlig maling samtidig som han strør om seg med engangsprodukter og kjører i bil som har høyt utslipp.
3. Kvalitet
Sørg for at produkter du selger eller bruker i bedriften er laget for å vare. Det taler imot sin hensikt hvis produktet er miljøvennlig men må skiftes ut ofte grunnet dårlig kvalitet. Har du produkter som krever emballasje som foreksempel velværeprodukter, bruk design som gjør at innpakningen i seg selv kan gjenbrukes til andre formål. Lag refill produkter for mindre forbruk, bruk glass og stål og resirkulert innpakning.
4. Merkeordninger
Se etter miljømerker og etisk merking du kan støtte deg til når du skal finne produkter du skal selge eller bruke. Dette gir både deg og kunden en trygghet i at valget er et mer miljøvennlig valg. Det finnes mengder av både norske og utenlandske merkeordninger.
5. Miljøsertifisering
Å miljøsertifisere bedriften din er et bevis på at du har en mengde miljøvennlige retningslinjer i driften din. miljøfrytårn.no er en norsk sertifiseringsordning som hjelper deg å drive lønnsomt og miljøvennlig.
6. Markedsføringsmateriale
Kjøp markedsføringsmateriale så lokalt som mulig. Dette vil redusere fraktkostnadene både for bedriften og for miljøet. Bruk miljøsertifiserte trykkerier og leverandører som kan tilby deg miljøvennlige løsninger. Unngå trykking av unødvendige flyere og brosjyrer. Flygeblad er vel litt som navnet tilsier, noe som bare flyr forbi og ofte har liten effekt. Bruk resirkulert papir i trykksaker og kopier som du selv printer ut.
7. Markedsføringsmåter
Markedsfør deg selv der du finner rett målgruppe. Annonsèr der annonsen har lengre varighet. I dagsaviser varer en annonse en dag, i magasiner og på nett har din annonse lengre virketid og dermed kan du også spare penger. Bruk internett som markedsføring for å unngå papirbruk. Spar miljøet og penger på unødvendig trykksaker som blir spredt tilfeldig omkring. Størstedelen vil aldri nå den målgruppen du ser etter og postkassereklame er lite effektivt i forhold til avfallet og kostnadene det gir. Ha nettside hvor man kan melde seg opp på nyhetsbrev så du er sikker på at du faktisk når ut til mennesker som er interessert i dine nyheter. Markedsføring via internett vil også kunne gi deg tall og statistikker på hvordan markedsføringen blir mottatt noe som trykt markedsføring ikke kan gi deg
8. Tips til nyttig markedsføringsmateriell
Ikke bruk engangsprodukter i markedsføring. Bruk produkter som kommer til nytte på en miljøvennlig måte. Produkter som kan redusere forbruk bør være et fokus her. Økologiske handlenett, frøposer til dyrking av egne urter eller grønnsaker, eller metallflasker til vann. Her er det bare å bruke fantasien.
9. Regninger
Send og motta regninger via epost og internett for å unngå unødvendig papirflyt.
10. Møter
Hold dine møter over internett. Skal du ha møter med kollegaer eller leverandører, prøv å holde så mange møter som mulig over Internett. Prøv verktøy som Skype, TokBox og andre levernadører som tilbyr gratis videokonferanser. Dette kan spare deg for mye reising, tid og penger.
11. Reisevirksomhet
Bruk energieffektive transportmidler under reiser. Hver gang vi reiser sender vi skadelige klimagasser ut i atmosfæren. Kjøp frivillige klimakvoter for å kompensere for dine utslipp. Samkjør med andre eller reis kollektivt, med tog eller buss og sett opp flere møter på samme reise.
12. Klimanøytral
Å være klimanøytral innebærer at bedriften kutter det den kan av egne klimagassutslipp og kompenserer for resten ved å kjøpe CO2-kvoter. Store bedrifter med høye utslipp er kvotepliktige mens mindre bedrifter og private frivillig kan kjøpe klimakvoter. En klimakvote tilsvarer utslipp av 1 tonn CO2, som tilsvarer omtrent 5 måneders bilkjøring for en gjennomsnittsnordmann. En kvote koster for tiden rundt 136,- kroner. I statens egen kvotebutikk, kan du både kjøpe og lese mer om klimakvoter.
13. Utsending av produkter
Bruk resirkulert emballasje ved utsending av pakker. Makulert papir og aviser er ypperlig til beskyttelse av skjøre varer, bruk esker om igjen og unngå plastmateriale. Kjøp resirkulert pakkemateriale.
14. Kontorutstyr
Bruk resirkulerte og miljømerket produkter. Unngå engangsprodukter, ikke print ut mer enn det du må. Et papir har to sider, bruk baksiden av ark du ikke har bruk for til notater. Unngå engangspenner, bruk kulepenner og blyanter som bare må fylles med ny blekk eller bly. Binders kan gjenbrukes. Bruk tykke resirkulerte permer.
15. Still krav til forretningsforbindelser
Miljøvennlige bedrifter er ikke bare opptatt av egen miljøvennlighet men krever også miljøengasjement av sine forbindelser. Skap et nettverk av andre leverandører og bedrifter som tilbyr grønne tjenester. Du støtter samtidig andre ildsjeler som brenner for det samme som deg. Bruk bærekraftige produkter og tjenester og gjerne lokalt for å unngå transport, frakt og lengre reiser.
16. Energiforbruk
Ved å redusere energiforbruk vil bedriften spare både penger og miljøet. Dette kan gjøres med mange enkle tiltak som å aktivere dvaleinnstillinger på datamaskiner, slå av stand-by knapper og lys når du ikke jobber, bruke tidsinnstilt belysning og sparepærer. Senk temperatur utenom arbeidstid, et solvendt kontorvindu kan også spare på oppvarming. Bruk mer miljøvennlige energiformer som pelletsovn eller varmepumpe. Enova.no gir råd og støtte til miljøvennlige energiløsninger.
17. Resirkuler
Kildesorter og lever avfall til gjenvinning.
18. Reduser
Bruk opp det du har. Ikke bruk engangsprodukter. Server kunder vann i glassmugge, ikke vann på flaske. Ikke kjøp inn unødig store varebeholdninger uten at du vet at produktet faktisk selger eller blir brukt. Kjøp miljømerket rengjøringsprodukter og lignende i store pakninger for å minke emballasjeforbruk. Bruke gjerne naturlige rengjøringsmetoder og unngå helseskadelig kjemikaliebruk på arbeidsplassen. Reduser forbruk og reiseaktivitet og dermed utslipp der du kan.
19. Gjenbruk
Reduser avfallsmengden ved å kun bruke produkter som kan gjenbrukes. Gjenbruk papir og esker til utsending av pakker. Makuler papir som skal kastes og bruk som pakkemateriale. Kaffe og te rester er ypperlig til gjødsling av planter. Kjøp gjenbrukt der du kan.
20. Inspirer
En ekte miljø-bedrift bør også jobbe for å inspirere mennesker til å være mer miljøvennlige. Gi kundene prosenter hvis de tar med seg handlenett eller på annen måte kan påvise miljøvennlig handling. Inspirer ansatte til grønn adferd utover arbeidsplassen. Gi dem et lite bonus hvis de sykler på jobb. Oppfordre kommunen du bor i til å legger til rette for miljøvennlig adferd.
Takk for mange bra tips. Mange har lyst til å tenke på miljøet, men det er faktisk ikke lett å finne informasjon på hva som kan gjøres for å bedre miljøet.