Utrolige 56 prosent økning i øko-salg hos dagligvarekjede

Responsen på KIWI sin momskuttkampanje på økologiske matvarer har vært overveldende. Siden kampanjestart 22. oktober har salget økt med 56 prosent.

– Resultatene er over all forventning. Det forteller oss både at interessen for økologiske varer er høy og at lavere pris har stor betydning for å gjøre økologisk mat tilgjengelig for folk flest, sier Jan Paul Bjørkøy, administrerende direktør i KIWI.

Overveldende respons fra kundene

Den 22. oktober rullet KIWI ut sin økologiske kampanje der de kuttet prisen tilsvarende momsen på 120 økologiske matvarer i alle landets 548 KIWI-butikker. Responsen fra kundene har ikke latt vente på seg. Så langt har KIWI hatt en volumvekst for økologiske matvarer på 56 prosent.

Suksessformel

Det er ikke første gang KIWI har gjennomført en kampanje der de kutter prisen tilsvarende momsen. I 2008 introduserte KIWI priskuttet på frukt og grønt og fra 2011 har det vært «momskutt» på Nøkkelhullvarer. Også her var det solid respons fra kundene med økning på over 20 prosent, men den økologiske satsningen har så langt vært rekord.

Utfordrer politikerne

– Vårt mål med momskampanjene har vært å bevise for myndighetene at målrettet momsreduksjon er den raskeste veien til sunnere og mer bærekraftige matvalg. Resultatene taler for seg selv, sier Bjørkøy.

Regjeringen har et mål 15 prosent økologisk landbruk og forbruk innen 2020, men andelen er i dag nærmere 2 prosent.

– Regjeringen er foreløpig langt unna egne ambisjoner både hva gjelder frukt og grønt-konsum og økologisk, og jeg kan ikke se at noe annet offentlig tiltak skal kunne gjøre jobben like godt som momskutt, konkluderer Bjørkøy.

Om økologiske matvarer

Økologisk produksjon har et større krav til dyrevelferd, legger stor vekt på å bevare jordsmonnet, og det er forbud mot kunstgjødsel og kjemisk syntetiske plantevernmidler. Det er kun et lite antall tilsettingsstoffer er tillatt i foredlede produkter. Alle økologiske produkter må godkjennes av Debio og vil få et tydelig Debio-merke.

Du vil kanskje også lese Er økolgisk mat sunnere?

Del

About Redaksjonen MOJO Magasin

Redaksjonen