Priskrig på økologisk mat!

Foto: Nini Hæggernes

Etter at Rema varslet kutt på økologisk mat i går, følger konkurrentene etter. -I Oikos – Økologisk Norge er vi svært positive til det som nå skjer, sier Reidar Andestad.

Coop kutter prisen på økologisk barnemat, Rema meldte kutt i går på flere produkter og en særlige pristilbud i Oslo, Kiwi sier de følger opp. I følge VG kuttet Rema Hipp barnegrøt fra 30,50 til 21,20. -Slike tiltak øker salget av økologisk mat, sier Reidar Andestad i Oikos – Økologisk Norge.Foto: Hipp

Kutter flere varer

– Vi følger kuttene til Rema og kutter noen hundre varer flere enn Rema, da vi har et mye større utvalg av slike sunne produkter. Og vi gjør de i samtlige tre kjeder: Prix. OBS og Extra, sier kommunikasjonsdirektør Bjørn Kløvstad i Coop til VG. Kiwi-sjef Jan Paul Bjørkøy forteller at de også tar utfordringen og kutter like mye.

– Jeg har ikke noe imot krig på sunn mat. Det tjener vi på og det tjener kundene på. Vi tilpasser oss det folket vil ha, og det har forandret seg veldig bare på 15 år, sier Ole Robert Reitan og viser til at de i dag selger mer sushi enn lettmelk i Trondheim. – Før var ferdigmat trenden. Mange bruker det, men nå er det inn å lage ting fra bunnen. I tillegg har du de lavkarbobevisste. Dette gjør at ren og sunn mat er i vinden og vi ønsker å tilby kundene et bredt utvalg, sier Reitan til VG.

Tror etterspørselen vil øke

Reitan tror at etterspørselen vil øke som følge av at de setter ned prisene. Han påpeker at det er høyere priser på de fleste spesialproduktene, fordi ordinære varer produseres i mye større volum.

-Det er tre ting som er interessante her, sier daglig leder, Reidar Andestad, i Oikos – Økologisk Norge. Det første er at kjedene viser til at matrenden snur fra fastfood mot mer selvlaget mat, deretter at kjedene konkurrer på kvalitetsmat som økologisk og ikke bare på nøkkelhullprodukter, og for det tredje at kjedene vet at helseorienterte kunder er villig til å bruke mer penger på mat enn andre. Derfor vil de konkurrere mer om disse. Flere undersøkelser viser at kunder som handler økologisk mat normalt handler for mye mer enn andre kunder, legger han til.

Les om Remas kutt på økopriser her, merk at på økologisk barnemat er flere kjeder med i konkurransen om priskutt over hele landet, mens den generelle kutten på økopriser i Rema er så langt knyttet til butikker i Oslo.

Les oppslag på VG torsdag 15.12 her

 

Del

About Oikos

Oikos - Økologisk Norge er en organisasjon som jobber for et mer økologisk samfunn. Vi har hovedfokus på mat, men jobber også med andre områder som bistand, tekstil, kosmetikk m.m. Oikos er med i Forum for utvikling og miljø, Initiativ for etiske handel, Grønn Hverdags kompetansenettverk og er miljøfyrtårnsertifisert.