Topp 10 kreftforebyggende mat og drikke

Foto: Sxc

Gjennom forskning og studier lærer vi stadig mer om årsaker til kreft og dermed også forebyggende tiltak. I forholdet mellom kreft og kosthold finnes det lister og informasjon over hva man ikke bør spise og hva man bør spise. De viktigste matvarene og drikke som anbefales for kreftforebygging gjentas i de fleste rapporter om hva du bør spise. At maten i tillegg bør være økologisk bekrefter stadig flere studier.

Ifølge kreftforeningen skyldes omtrent hvert tredje tilfelle av kreft livsstil hvor kosthold og tobakksbruk er viktige årsaker. Det vil si at hvert tredje tilfelle av kreft kan forebygges med endring i kostholdsvaner. Resterende  tilfeller skyldes arv eller direkte og indirekte påvirkninger fra kreftfremkallende stoffer i miljøet. Med andre ord vil hensyn til både miljø og kosthold kunne senke kreftrisikoen betraktelig. Og ved å spise økologisk mat sparer du både deg selv og miljøet for sprøytemidler.

Stadig mer forskning viser at økologisk mat er sunnere en konvensjonell mat. Dette fremgår blant annet i årsrapporten fra PCP, President`s Cancer Panel, i USA. «Økologiske mennesker» har også mindre sprøytemidler i urinen viser en svensk undersøkelse foretatt av Forskere ved Universitetet i Lund. Dette tilsier altså at det finnes mindre giftstoffer i kroppen som skilles ut.

I boken, Cancer, 101 Solutions to a Preventable Epidemic av Guy Dauncey, Liz Armstrong and Anne Wordsworth ser man på viktigheten av å spise bestemte matvarer for å forebygge kreft. Under er noe av det som foreslås i boken og som også foreslås i mange andre publikasjoner rundt kosthold mot kreft.

1. Mørke grønnsaker, som for eksempel spinat og Romaine salat, for deres fiber, folat og et bredt spekter av kreft-bekjempende karotenoider. Andre mørk farget grønnsaker er også bra, for eksempel rødbeter og rødkål.

2. Grønnsaker som brokkoli, blomkål, kål, rosenkål, bok choy kål og grønnkål. Disse skårer høyt fordi det skal inneholder mange anti-kreft stoffer, som for eksempel isothiocyanates som man tror har den preventive virkningen mot kreft

3. Artisjokk for svært høye nivåer av bitterstoffer.

4. Druer og rødvin, spesielt for resveratrol.

5. Belgfrukter: bønner, erter og linser.

6. Bær, særlig blåbær med høye antioksidantverdier.

7. Linfrø, for gode fettsyrer, spesielt hvis du kverner det og bruker det ferskt.

8. Hvitløk, løk, vår løk, purre og gressløk har mange anti-kreft stoffer, inkludert allicin.

9. Grønn te, med sin anti-kreft katekiner, en viktig antioksidant.

10. Tomater, en viktig kilde til antioksidanter.

Lignende innlegg

Del dette med andre...
Share on Facebook170Share on Google+0Pin on Pinterest0Tweet about this on Twitter0Share on LinkedIn0Email this to someone
Del

About Nini Hæggernes

Grunnlegger av MOJO Magasin og MOJO Konsept. Selvstendig næringsdrivende siden 1993. Miljørådgiver, frilansskribent, kursholder, fotograf og fast grønn spaltist i magasinene "Vi over 60" og "Framtiden i våre hender". Brenner for: Å bidra til en litt bedre verden. Liker å: Jobbe i felt og med relevante prosjekter, gå barbeint, drikke grønn øko-te og glede seg over de små ting.