Svartfredag – en hyllest til overkonsum

Handelstanden fryder seg. Handlekåte forbrukere kaster seg panisk over billige varer de ofte egentlig ikke trenger. Samtidig overforbrukes jordens ressurser i så stor grad at det truer vårt livsgrunnlag. Der finnes heldigvis en motbør til årets sorte fredag.

Black friday er tradisjonelt sett blitt en start til årets julehandel, som finner sted dagen etter Thankgsgiving i USA. Dagen ble importer til Norge for første gang i 2010, av et kjøpesenter i Vestby. Siden har dagen hvor handelsstanden lokker med «uimotståelige» tilbud til handleglade nordmenn og nordamer, fått godt rotfeste i Norge. Navnet passer ironisk nok, på en dag som bringer frem det verste i mennesker, med lange køer, kamper mellom butikkhyllene, grådighet, vold, og ja, i noen tilfeller har også død forekommet i kampens hete. Vel å merke i USA.

Overforbruk av klodens ressurser

En av våre tids største utfordringer er at vi overforbruker jordens ressurser. Andre august i år var «World overshoot day». Det var dagen da vi brukte opp klodens ressurser for i år. Datoen endrer seg fra år til år, men har på 15 år allerede flyttet seg fra oktober til august. Resten av året bruker vi naturressurser som jorden trenger mer enn ett år på å gjenopprette. Det blir et regnstykke som ikke går opp. Kloden går på høygir og naturen klarer ikke å ta opp eller reprodusere det vi forbruker og slipper ut. Klimagassene og forurensning øker. Arter dør ut. Økosystemer svinner hen og kollapser. Vårt livsgrunnlag står i fare.

Nei takk

Det er WWFs partner Global Footprint Network som utfører den årlige beregningen. Problemet stammer kort oppsummert fra hva vi forbruker, hvordan vi forbruker og hvor mye vi forbruker. Skal vi opprettholde dagens ressursuttak, forbruk og livsstil trenger vi 1,7 kloder. I så måte er Black Friday både en umoralsk og uetisk kampanje, som ikke bidrar til annet enn kortvarig glede hos forbrukere og større salgstall hos handelsstanden. Men det er lov å stritte imot. Det er lov å si nei takk.

Global Fottprint Network har utarbeidet en kalkulator hvor du kan måle ditt økologisk fotavtrykk. Hvor mange kloder trenger vi for å opprettholde ditt forbruk? 

Sammen med POW Norge har DNT ung også laget «Miljøvettreglene». Enkle tips til hvordan du kan drive med friluftsliv på en mer miljøvennlig måte. 1. Reis mindre, opplev mer 2. Sats på opplevelser, ikke utstyr 3. Fiks alt, alltid 4. Spis grønt 5. Samkjøring er bra kjøring 6. Vær rustet mot uventet søppel 7. Vis vei, vær et klimaforbilde.

Grønn fredag

Den Norske Turistforeningen og DNT ung har gjort nettopp det. De arrangerer Grønn Fredag, en motpol til kjøpepresset som følger med Black Friday. En nasjonal byttedag hvor du kan bytte, gi bort, eller selge brukt friluftsutstyr- og klær, på arrangement i hele landet.

Mer bytting, fiksing, ombruk og gjenbruk, er generelt noe vi må gjøre i mye større grad, hvis menneskeheten skal overleve sitt eget forbruk.

Dropper Black Friday

Både private og bedrifter velger å droppe Svartfredag. Ikea er en av de store som har valgt å droppe dagen til fordel for «Den Store strammedagen». Med det oppfordrer de til å stramme skruene på IKEA-møblene dine, så møblene får lengre holdbarhet. Ikea har også utarbeidet en klimakalkulator hvor du kan regne ut hjemmets klimagassutslipp.

I USA stenger også den store friluft- og sportsutstyrkjeden REI, over 150 butikker på Black Friday. De gir heller de ansatte en betalt fridag og oppfordrer til å gå ut i naturen. Det er altså fullt mulig å stå imot hvis man egentlig ikke trenger noe. Det handler bare om å ta et standpunkt.

Bruk din forbrukermakt

Du kan være med å ta et bevisst valg på fredag. Bruk forbrukermakten og den stemmen du har til å si nei takk til unødvendig kjøpepress, som bidrar til kjøp av ting vi ofte ikke trenger og overforbruk av jordens ressurser. Jeg velger som vanlig å boikotte dagen og finner heller på noe helt annet som gir mer mening. Blir du med?

Eller som DNT ung og en Miljøvettregel sier – Vis vei, vær et klimaforbilde.

Lignende innlegg

Del dette med andre...
Share on Facebook86Share on Google+0Pin on Pinterest0Tweet about this on Twitter0Share on LinkedIn0Email this to someone
Del

About Nini Hæggernes

Grunnlegger av MOJO Magasin og MOJO Konsept. Selvstendig næringsdrivende siden 1993. Arbeider med miljøkommunikasjon som miljørådgiver, frilansskribent og grønn spaltist, blant annet for magasinene «Vi over 60» og «Framtiden i våre hender».
Brenner for: Ta vare på vårt livsgrunnlag og bidra til en litt bedre verden.
Liker å: Jobbe i felt og med relevante prosjekter, gå barbeint, drikke grønn øko-te og glede seg over de små ting.