Butikk med mening

I et år har familien Bastholm drevet Etikken som tilbyr et utvalg av bærekraftige varer som man skal lete lenge etter i en konvensjonell kjedebutikk.

For et år siden åpnet en butikk i Trondheim dørene med et ønske om å bidra til at flere mennesker skulle få lettere tilgang til bærekraftige og rettferdige varer. Etter selv å ha vært opptatt av miljøspørsmål, dyrevelferd og rettferdig handel i mange år, valgte Familien Bastholm å følge hjertet og startet Etikken, butikk med mening og formål ut over egen nytte.

Etter å ha bodd en del i utlandet så Une Aina Bastholm, kunde- og markedsansvarlig, hvor tilgjengelig slike varer var andre steder og familien savnet selv et bredere utvalg av miljøvennlige og bærekraftige dagligvarer i Trondheim. Da det endelig passet for de to søstrene og moren tok de like gjerne utfordringen i egne hender. De bestemte seg for å satse og gjøre sitt beste for å skape et utsalgssted med fokus på bærekraft og idealisme.

Gjennomført utvalg

På Etikken finnes et utvalg man bare kan drømme om å finne i de store butikkjedene, her er det gjennomført fokus på miljøvennlig, økologisk og sosial bærekraft.

I den koselige konseptbutikken finner man matvarer, husholdningsprodukter, velværeprodukter samt noe klær og interiør. Familien har samlet produkter som på en eller annen måte tar hensyn til mennesker, dyr og miljøet.

På Etikken trenger man ikke lete mellom hyllene for å finne økologiske eller rettferdig varer. Her er det bare å fylle handlenettet med god samvittighet.

– Noen varer, som sjokolade, te, kaffe, sukker og bomull, lages av råvarer som produseres i land hvor en vet at bøndene eller plantasjearbeiderne ofte har få rettigheter og usikker framtid på grunn av svingninger i markedsprisene. For slike varer har vi vært spesielt opptatt av at varene er Fairtrade-sertifisert, sier Une, den yngste av de to søstre.

– Dette er for å støtte opp om arbeidet for å sikre trygge og bærekraftige vilkår for bøndene hvor rettigheter, minstelønn og en ekstra prosentandel til investeringer i lokalmiljøet inngår.

I butikken finnes også varer som produseres i Vest-Europa. Her er de opptatt av miljøperspektivet, at varer er økologisk sertifiserte eller så kortreist som mulig. Alle animalske produkter de har, som melkeprodukter og honning, er økologiske av dyrevelferdshensyn. I butikken finner man også en del resirkulerte produkter som aluminiumsfolie, bakepapir, kaffefilter, oppvaskbørste, samt vaskemidler som er nedbrytbare og helt naturlige.

– Det er klart at mange som driver konvensjonelt landbruk tar godt vare på dyrene, men ø-merket gjør det enklere for oss som forhandlere å vite hva som har vært minstekravet til dyreholdet. Det er rett og slett en enkel løsning der hvor vi ikke kjenner bonden, i tillegg til at det er fint å støtte opp under økologisk produksjon, sier Une.

Etikken har 5 prinsipper som er grunnlaget for driften av den gjennomførte butikken. Økologisk bærekraft, rettferdig handel, dyrevelferd, helse og tilgjengelighet med ydmykhet for tilbakemelding fra kundene,

Inspirerende

Den idealistiske butikken kan inspirere enhver ildsjel til å starte bedrift etter hjertet selv om det ikke alltid er så lønnsomt, spesielt i en innkjøringsfase. I dag er de i stor grad avhengig av hjelp fra frivillige, inkludert eget frivillig arbeid. De har ingen planer om å bli kjempestore, men håper å komme dit hvor det går rundt og de kan ansette flere.

De har som mål å gjøre en såpass stor suksess at dagligvarekjedene ser alvoret i forbrukernes bevissthet og kommer mer på banen med økologiske, miljøvennlige og rettferdig handlede alternativer, slik en ser mye mer av i andre land i Europa. De ønsker etter hvert også å få til en bedre nettbutikk.

– Jeg tror det er en viktig jobb både det å gjøre varene tilgjengelige for folk ved å ha åpnet et utsalgssted, og den virkningen vi har som ”utstillingsvindu” av alt en har å velge i av miljøvennlige og bærekraftige alternativer. Det virker som det oppleves inspirerende for folk å se at det produseres så mye spennende med tanke på mennesker, miljø og dyr som de ikke har sett før! Det er sånne tilbakemeldinger fra engasjerte kunder som gjør det spesielt artig og givende å drive en butikk basert på tanken om forbrukerbevissthet, selv i et marked hvor en for tiden ser ut til å konkurrerer mest om pris, uttaler Une, med lidenskap for det som driver henne.

De to søstre, Une Aina og Irèn, startet sammen med moren konseptbutikken Etikken, for å gi forbrukere i Trondheim lettere tilgang til miljøvennlige og etiske dagligvarer.

Hvorfor er viktig at vi som forbrukere tar flere bevisste valg?

– Hver gang vi handler i butikken tar vi del i en fordeling av ressurser på kloden, ofte uten å kunne vite stort om forholdene produktene ble produsert under. Avstanden mellom produksjonen av varen og forbrukeren betyr at vi som forbrukere må sette krav og spørre etter informasjon mer aktivt for å vite hva vi støtter når vi kjøper et produkt. Å se etter miljøvennlige alternativer, være bevisst hvem som får noe ut av handelen, og at ingen er blitt utnyttet i prosessen, er for meg et naturlig resultat av å ta dette nye, «globaliserte» ansvaret på alvor.

 

Del

About Nini Hæggernes

Grunnlegger av MOJO Magasin og MOJO Konsept. Selvstendig næringsdrivende siden 1993. Arbeider med miljøkommunikasjon som miljørådgiver, frilansskribent og grønn spaltist, blant annet for magasinene "Vi over 60" og "Framtiden i våre hender". Brenner for: Ta vare på vårt livsgrunnlag og bidra til en litt bedre verden. Liker å: Jobbe i felt og med relevante prosjekter, gå barbeint, drikke grønn øko-te og glede seg over de små ting.